Nieuwsbrief

| Webdesign & hosting: |
| Waarom walnoten gezond zijn! |
|
|
|
|
Walnoten goed voor endotheelfunctie (onderzoek 2009) Gezond endotheel produceert stikstof oxide (NO), wat vaatverwijdend werkt en een vaatvernauwing kan remmen. Het dagelijks eten van walnoten heeft een gunstig effect op de cardiovasculaire gezondheid van patiënten met suikerziekte. Dat wordt geconcludeerd naar aanleiding van de resultaten van een nieuwe studie van onderzoekers van Yale University School of Medicine in de VS. Het onderzoek betrof 24 suikerpatiënten met een gemiddelde leeftijd van 58 jaar. Bij de willekeurige helft van hen werd de voeding dagelijks aangevuld met 56 gram walnoten, bij de andere helft niet. Daarna volgde opnieuw een periode van 8 weken waarin deze behandelingen werden omgekeerd. Na iedere behandelfase werd, aan de hand van de flowgemedieerde vaatontspanning (FMD), de endotheelfunctie vastgesteld. Daarnaast werd onderzoek verricht ter bepaling van de verschillende bekende markers voor hart- en vaatziekten. Uit analyse van deze gegevens bleek dat het met walnoten verrijkte dieet, ten opzichte van het dieet zonder walnoten, tot een significante verbetering van de endotheelfunctie leidde. Daarnaast ging het eten van walnoten gepaard met een stijging van de nuchtere glucosespiegel en dalingen van de totaal- en LDL-cholesterolspiegel. Dit vergeleken met de waarden bij aanvang. Deze veranderingen verschilden echter niet significant van die als gevolg van het controledieet zonder walnoten. Zowel het dieet mét als zonder walnoten leidde niet tot significante veranderingen in HbA1c, de insulinegevoeligheid en de verschillende antropometrische waarden. Bron: Ma Y, Njike VY, [..], Katz DL. Effects of Walnut Consumption on Endothelial Function in Type 2 Diabetics: A Randomized, Controlled, Cross-Over Trial. Diabetes Care 2009 Oct 30 [Epub ahead of print]
Walnoten cholestrol verlagend. Recent heeft een Amerikaanse studie van de University of California nogmaals bevestigd dat wal- of okkernoten het cholesterolgehalte in het bloed drastisch kunnen verlagen. De Amerikaanse studie toont aan dat de dagelijkse consumptie van walnoten de hoeveelheid van de 'slechte' LDL-cholesterol in het bloed met 27 procent doet afnemen Bron: www.gezondheid.be
Walnoten verkleind de kans op hartaandoeningen en infarcten Het eten van walnoten of okkernoten na de maaltijd beperkt de schade die vet voedsel aan de bloedvaten kan toebrengen. De noten zouden de gezondheid van hart en bloedvaten zelfs meer ten goede komen dan het gebruik van olijfolie. Als dagelijks aanbevolen "dosis" wordt een 30-tal gram voorop gesteld (Ca 6 tot 10 stuks) Algemeen wordt aangenomen dat de wanden van onze bloedvaten door het eten van verzadigde vetten steeds "harder" worden, zodat het risico op hartaandoeningen en infarcten toeneemt. Walnoten bevatten stoffen die de verharding kunnen voorkomen. Het Spaanse onderzoek werd opgenomen in het Journal of the American College of Cardiology.
Walnoten goed voor het cholestrolpeil Walnoten bevatten niet alleen ellaginezuur of tanninen, een krachtige kankerbestrijder, ze zijn ook rijk aan gezonde mono-onverzadigde vetzuren. Uit studies is gebleken dat walnoten het cholesterolpeil kunnen doen dalen, zonder het triglyceride (vetten) peil in het bloed te doen stijgen. Bron: www.tuinkrant.com
Walnoten bevatten: Omega 3 vetten Magnesium Vitamine E Polyfenolen Eiwitten Vezels Potassium Plantensterolen Vitamine B6 Arginine Melatonine Koper Zink
Kortom een supernoot! Mede door al bovengenoemde eigenschappen mogen de walnoten zich daarom scharen onder de superproducten ter bevordering van de gezondheid. Walnotenolie is heel erg aangenaam van smaak en vol met gezonde eigenschappen. Walnotenolie wordt voornamelijk door kleine telers in Frankrijk en Italië geproduceerd en is prijzig, maar een scheutje walnootolie in bijvoorbeeld in broodrecepten of als saladedressing garandeert een verrukkelijke smaak. Bron: www.mens-en-gezondheid.infonu.nl
Walnoot vertraagt prostaatkanker Het eten van walnoten zorg ervoor dat de groei van een tumor in de prostaat vertraagd wordt. Dat blijkt uit onderzoek. De walnoot beïnvloedt de genen die verantwoordelijk zijn voor de groei en de verbranding van de tumor op een positieve manier. De onderzoekers stelden een dieet op voor muizen die zo genetisch gemanipuleerd waren dat ze prostaatkanker ontwikkelden. De helft van de muizen kreeg walnoten. De andere helft kreeg voedsel dat net zo vet was, maar geen walnoten bevatte. Na achttien weken waren de tumoren van de muizen die dagelijks walnoten hadden gegeten aanzienlijk kleiner. De groei van de tumor was met 30 tot 40 procent afgenomen. Uit nader onderzoek moet blijken of walnoten hetzelfde effect op mensen hebben. Maar de onderzoekers zijn optimistisch. Hoewel de walnoot veel vet bevat, is de vrucht bijzonder gezond. Niet alleen prostaatkanker, maar ook hartziekten worden er door afgeremd. Prostaatkanker wint terrein en treft alleen al in de Verenigde Staten één op de zes mannen. De ziekte wordt vooral veroorzaakt door omgevingsfactoren en dieet. Bron: www.scientias.nl
Noten zorgen voor een goede hersenwerking. In het blad Margriet van 30 april 2010 was een artikel te lezen over de goede eigenschappen van noten. De E-vitamines helpen voor een mooie huid. Het magnesium in de noten is goed voor de spier en zenuwwerking, ook tegen stress. Calcium zorgt op haar beurt voor rust en ontspanning. En het zink in de noot is belangrijk voor het immuunsysteem en zorgt tevens voor mooi haar. Zo ziet u dat noten een goed en hoogwaardig product is!!
|



